2/9 – Postojna grotta & slott

Mån 5/9

Tis 6/9

Cute small streets

Efter en god natts sömn och en god frukost var det dax för en 25 minuters promenad till Postojnas grotta. Inträdet var € 28,5 och biljetten kunde köpas på internet.

Train in to the mountain

Det släppte in folk varje hel timma. Och man gick in efter det språk man valt. Tågrälsen i grottan började byggas på 1800-talet.

Many stalagtites and stalagnites in the ceiling

När vi hade åkt tåg en lång bit in i grottan stannade de och vi fick kliva av för att gå

The big hall in the cave

Grottans tak fanns 40-50 meter upp eller 10 cm upp, variationerna var stora. Ibland kom vi ut i en sal på 200 kvm och ibland kunde man ta i båda väggarna samtidigt.

There was a very old frog-lizard, who lived in complete darkness

Guiden sa att det fanns fisk-ödla-groda i grottan, diffust vad det egentligen var. Men hon visste att de kunde bli 100 år och klara sig utan mat i 10 år, det är ju inte illa…

The castle in the cliff, Predjama castle

Så åkte vi en sväng runt slottet som byggdes mot klippan som hade en grotta i sig, Predjama castle. Inget vackert slott, men fräckt. Många gångar från slottet ledde genom grottan och ut på andra sidan.

Det var en bit att gå och Hans hade ju stukat foten så han var ju invalid. Vi fick betala på den vanliga parkeringen och fick sedan köra upp till handikappsparkeringarna. Agneta sa; invalido till vakten och visade kvittot så fick vi en perfekt parkering. Vi beslöt att bara titta på slottet från utsidan, det räckte med parkering för €5

Pick-nick in the car

Fika i våran käcka bil mitt ute i naturen smakade underbart. Agneta hittade fåglar och andra djur att fotografera.

The highway in Slovenia

Motorvägen tog oss snabbt nordväst och efter 1,5 timmar var vi vid Bledsjön

Bled, the famous lake with a church on the island

Det var mycket aktivitet runt sjön och gångbanan som går runt hela sjön var vältrafikerad.

Church and castle in/at lake Bled

Från rätt håll får man kort på både kyrkan på ön och borgen på berget

Bled Castle

Vi körde en sväng runt borgen på berget, Bled Castle, men fick inte bättre vy över ön därifrån

This tractor nearly crossed us

Så körde vi till hotellet. När vi var nästan framme kom en jättetraktor runt krönet i full fart. Hans bromsade så bilen stod still, bromsade gjorde även traktorn, som tog upp hela vägen med sin bredd. Men en så tung traktor är inte lätt att få stopp på. Alla fyra i bilen väntade på smällen, men han fick stopp när det var en halvmeter kvar PUH!!!

Suite? Two small rooms just under the roof

Efter den upplevelsen var vi framme och lämnade bilen på lite skakiga ben. En trevlig kvinna tog emot oss och gav oss nyckeln till “sviten”. Vi kände oss som Lasse Åberg när han blev tilldelad anexet. Allra högst upp under taket fanns den och det var väl inte vad vi kallar svit.

A small restaurant in Trzic

Vi tog bilen till närmaste stad, minnet av traktorn satt kvar i varje kurva. I en resturang, inte så mycket för världen, bjöds vi på jättegod mat. Så passade vi på att handla lite i mataffären innan vi åkte tillbaka till hotellet

Resvägen till restaurangen

Playing games. Blitz is the name

Vi avslutade kvällen med ett par omgångar Blitz som Agneta vann varje gång.