23/6 Vi lämnar Zakynthos

Lite tidigare frukost idag, kl 8. Så checkade vi ut och Mats  och Lise-Lotte lämnade oss i Zakynthos stad på sin väg till flygplatsen.

Tack för en rolig och härlig semestervecka!

Det blev en varm men framför allt tung promenad till centrum och den lilla gågatan.

Vi hittade shoppinggatan och vilade en stund från den tunga packningen. Toalettbesök och kaffe ingick också i stoppet.

Sen var det en bit tillbaka till där färjan skulle avgå, men vi fick gå ombord när vi kom fram.

(Färjan enkel tur för 2 pers kostade €18.50)

Resan tig en dryg timma och Sixt kunde möta oss kl 15 i stället för kl 17

Då hann vi med en fika i väntan på bil

Det blev en Skoda av mindre variant

Vägarna var fina och de sålde pumpa och melon överallt längs vägen.

Så kom vi till Patras som vi trodde var en fin stad. Men usch vad smutsigt och så mycket sopor!!! I varje kvartet stod en överfull container.

Så åkte vi den mäktiga bron över sundet – den kostade pengar minsann, €13,50. Sen var det alldeles nybyggd motorväg en lång sträcka. Den var inte riktigt färdigbyggd så motorvägssvgifterna slapp vi, alla båsen var tomma på kontrollanter.

Tillslut kom vi fram till Messolonghi där vi bokat ett rum på hotel Liberty för 330kr/natten inkl frukost, wi-fi och parkering. (Det var nog enstjärnigt)

Vi tog bilen ner till hamnen och åt på en sämre restaurang och tittade på alla utsvultna herrelösa hundar. Restaurangerna hade plats för riktigt mycket folk men hade nästan inga besökare. Vi firade midsommar med jordgubbsglass, mums! Sen gick vi en sväng i hamnen. Den såg ut att vara byggd för stora fartyg. En rejäl kaj med ordentliga beläggningspållare men inga båtar. Det fanns några långseglare som var på besök.

Summery of the day

We left Zakynthos and went to the mainland. We hired a car at Sixt, then we drove north. We stayed in a half-dead city, Mesalonghi. Almost alone in the hotel.