16/5 Marknad i regn?

Vi startade med dusch och sedan egenfjors frukost

Parken för kvinnliga krigare hade EN kvinnlig staty, resten var på män. Den kvinliga statyn på pelare användes som en utomhustoalett, med både korvar och papper.

Vi måste ju ta en närmare titt på triumfbågen, det är ju en stor sevärdighet, sa Krister med ett leende i hela ansiktet

Ett av husen som låg med framsidan mot Alexander den stores plats, mitt i centrum, var mycket trasigt på baksidan. Ställningarna var kvar men ingen som jobbade och om man tittade in genom de rundade fönstren så såg man att det var murat på insidan.

Så gick vi in i gamla stan

En av gatorna i gamla stan var full med guldaffärer, kan allt detta verkligen vara guld? Njae, kråkguld kanske

Marknad med mycket kläder som man inte vill ha

Klänningar som för alla flickor glada

Så kom vi till matmarknaden. Här fanns det mycket att köpa. Vi köpte jordgubbar och nötter 

Så satte vi oss utanför en av alla moskéer och smaskade.

Alla dessa moskeer med sina skitminareter. Avskyr dem, med sina skrikande gubbar och högtalare åt alla håll.

Så började det lovade regnet. Vi bestämde oss för att få till ett av de stora varuhusen

Start med mat

Vi åt en god lunch på Soulkitchen. Det skulle bli en lätt lunch men vi var rejält mätta.

Sen fick vi omkring i East mall till klockan 18 då regnet hade slutat

Vi gick förbi flera stora husbyggen som hade avslutats som halvskelett, några våningar med fönster resten bara betong. Och så universitetet, som nog skulle bli bra pampigt, bara betongskelett MEN en färdig staty hade de hunnit sätta upp

Statyn över de 28000 barn som fördes bort från Makedonien till öststatsländer 1946-1949

Idag blev det enklare middag på kväller, 18.30. På samma restaurangkedjan som lunchen. Vi satt länge och pratade jobb och arbetskamrater, mest från Hönö och Öckerö. Sen vandrade vi samma väg hem till lägenheten och tog en kopp kaffe till nyheterna, innan läggdags.

Resor årsvis
Rulla till toppen