15/5 En dag i Skopje

Klockan ringde 9. Vi var glada att vi köpte mackor på Landvetter så vi hade frukost. Kaffe fanns det för tre koppar

Vi började vår vandring in mot centrum. Vi kände regndropparna men solen lös oss i nacken.

Vilken besvikelse!!!  Linbanan var stängd för reparation. Det fanns inget annat sätt att ta sig till toppen utan att vandra och det skulle ha blivit en brant vandring.  Taxichauffören hade 100 tips på vart han kunde köra oss.

Ett ”fantastiskt” kloster 7 km bort, Nerezi. Dit åkte vi på slingriga vägar. Han väntade så han kunde köra oss tillbaka. Klostret var absolut inget att se men kostade €2/person att gå in.

Väl åter i stan 4000 denarer fattigare (1kr=5 denarer) tröstade vi oss med var sin glass

Alexander den stores plats. Centrum av Skopje, hade nog varit riktigt fint en gång men nu hade det förfallit mycket.

Vi gick över stenbron som byggdes på 1400-talet och klarade jordbävningen 1963 då det mesta av Skopje rasade

Vi hittade ingången till borgen. En gång i tiden fick man nog betala inträde och det fanns ett fungerande vakthus.

Där vandrade vi runt en stund. Fin utsikt från borgen också. Det var ganska smutsigt och nergånget, men det hade nog varit en mäktig borg en gång

Vi gick lite genom Gamla stan för att hitta något att äta, men där fanns bara café.

Vi gick över floder, Vardar. Två av broarna byggdes 2013 och 2014 och dekorerades med massor av statyer. På andra sidan fanns restaurangerna.

Vi hittade ett ställe som hade mycket att välja mellan. Dion hette den och den låg precis vid floden. Inte dålig inte bäst, men mätta blev vi.

Det fanns flera båtar i floden som användes som restauranger och hotell. Det fanns även övergivna och brunna som stod där som vrak

Vi gick längs floden mot nordväst och arenan. Det fanns många vildhundar i stan och stora var de. De låg i gräset längs vägen som gick utmed floden. Skateparken var ganska stor men inte underhållen så det var inga som åkte där.

Men Central park var en fin och stor park. Det var många som hade pick-nick i parken. Ett fint ställe att ta bröllopsfoto på.

Vi drack en kopp kaffe och annan dricka och vilade trötta ben

Frågan är om det fanns sopgubbar i Skopje. Soptunnorna var överfulla och vildkatterna hittade ett paradis

Ortodoxa kyrkan var vacker inuti men det fanns inga stolar

Konserthuset i Skopje. Här satte vi oss och drack vatten. Vad var det i maten? Så törstiga som vi var

Sen gick vi hem och passade på att handla lite mat på vägen.

Resor årsvis
Skopjes fästning, allmänt kallad Kale.
Den första fästningen byggdes på 500-talet e.Kr. Materialet till fästningen kom från den romerska staden Skupi , som fullständigt förstördes av en jordbävning år 518.
Fästningen tros ha byggts under kejsar Justinianus I: s styre och byggts vidare under 900- och 1000-talen över resterna av kejsar Justinianus bysantinska fästning, som kan ha förstörts på grund av ett antal krig och strider i regionen. 
Den nuvarande stenbron byggdes under den osmanska tiden, troligen mellan 1451 och 1469 under sultan Mehmed II.
Den står på ännu äldre fundament som kan vara från romersk eller bysantinsk tid.
Rulla till toppen