5/7 Tack Söderberg för en underbar vecka

Vi lämnade familjen och åkte tillbaka för några fler timmars sömn. Strax efter 9 meddelade de att de landat i Göteborg

DATUM

Lör 6/7

Sön 7/7

Resplan

3 minuter till flygplatsen, mycket närmare än så kan man inte komma.

Vi åt frukost och lämnade B&B klockan 8

Nu var det motorvägen som gällde, bergen visade sig i öster. Sen bar det av mot nordost via Parma förbi Milano. Där stannade vi till för en kopp kaffe, torr macka, toalettbesök och lite soppa i tanken.

Men vi behöver ju bröd och ville ha lite italienskt vitt frizzato så det fick bli ett stopp i Como som ligger precis vid gränsen till Schweiz

Väl inne i Schweiz hamnade vi snart bland höga toppar.

Så kom vi till kön innan Gotthard-tunneln. Bara ett rör öppet, det skapar köer!! Vi stod iaf inte still utan rullade sakta framåt och resan blev ca 30 minuter längre

När vi precis kommit ut Gotthard-tunneln körde vi av motorvägen och körde söderut igen på små slingriga vägar.

Vi följde forsen mot Andermatt. Vattenfall är facinerande

Devils bridge kan den kallas. På trettonhundratalet byggdes det en träbro över vattenfallet som då  skapade en handelsväg mellan södra och norra Europa. Bron som står där idag är byggd på 1950-talet

Tåget som går upp till bergets topp passerar genom en tunnel och kommer fram presis där det fina fallet är

När vi kommit upp till där vägen vände ner igen var vi på 2050 m ö h. Även tåget gick till toppen (även på vintern då passet är stängt fär bilar) Vägen var väldigt slingrig både upp och ner

Där floderna/forsarna Voderrhein och Hinterrhein gå ihop skapas Rhen. Vattnet verkligen forsar fram från båda håll och riktigt krockar med varandra

Då har vi serr Europas största floders startpunkter och det skiljer bara några mil mellan de två flodernas ursprungspunkter

När vi kommit ända ner i dalen och Rhen vikit av mot öster kom vi fram till sjön Wallensee. Det gröna vattnet i alpvärden gör vyerna så vackra

Klocan hade passerat 18 och två magar skrek av hunger. Även om vi inte skulle köpa något i Schweiz så fick det bli ett stopp på Mc Donalds. Det var inte så dyrt ändå, två menyer för ca 300 kr, värre var det med kaffet som kostade 50 kr för en kopp. Väldigt gott var det i alla fall

Vi fortsätter i det varckra landskapet som sakta blir plattare och plattare

Vid 22 var vi framme i Villingen-Schwenningen. Vilken mysig stad! Vi checkade in och gick en promenad när vi hade parkerat bilen.

Centrum fanns innanför en mur och det fanns tre protar in (övriga vägar in hade inga portar) Husen var små och mysiga, olika höjder och ojämna, sneda och vinda. Kyrkan i mitten var pampig. Överallt fanns det badkar med olika smyckade stolpar som tillför vatten.

Vi fick ett riktigt fint rum på fjärde våningen på hotellet och sov fantastiskt gott.