29/5 Resa från Skavsta

We drove 370 km to Skavsta airport

Vi startade (för) tidigt, kl 04 och körde 37 mil till Skavsta utanför Nyköping. Parkeringen var bokad i förväg och betald via internet så det var bara att köra in och parkera. (319 kr för 5 dagar)

Skavsta is VERY small

Vi var framme klockan 7.30 och flyget gick 10.30, så vi fick tid att koppla av. Detta var en lika liten flygplats som Säve, men med lite bättre fikamöjligheter.

We arrived in a rainy Montenegro

Montenegro mötte oss med regntyngda moln. Deras huvudflygplats var inte stor!! En pytteliten shop och ett pyttelitet cafe och två gater.

Almost no line to Sixt cars rental

Man ska tydligen inte hyra bilen hos Europe car. Sixt hade klart bättre köpläge. Det gick fort att få bilen som var alldeles ny. Och det ingick två chafförer i priset.

All ways are small ways even those on the maps as was looking bigger

Vi körde på småvägar (som är de stora vägarna) 5 mil för att komma till hotellet, som låg strax söder om Budva. Hmm låg hotellet där?! Kate mindes en annan plats men var mycket nöjd med läget.

Lovely view and a big dog who welcomed us

Utsikten var fantastisk och vi välkomnades av en stor nallehund.

Efter välkomstdryck och uppackning på hotellet gick vi till den närmaste restaurangen.

We ate good dinner at a restaurant nearby

Vi delade på två fiskar till middag och ett ost och skinkfat till förrätt. Gott! Hmm massa vitlök…

The view over Sveti Stefan

Fin utsikt över den lilla väl bebyggda ön Sveti Stefan, som nu mera är ett hotell alltihop.

Restaurangen låg precis nedanför hotellet och ägdes av hotellets kusin

In the evening we drove to the city Cetinje in the mountains

Vi gjorde en liten utflykt till staden Cetinje uppe bland bergen. Vi körde förbi Budva och sen rätt upp i bergen på slingriga men fina vägar.

Almost new ways climbing the mountainside

Det var en ganska nybyggd väg med enastående utsikt.

A small food market

Vi handlade för åtminstone en frukost i en liten market, med charkdisk. Mataffärerna var mest små market, välsorterade.

Some old cars here and there

Det finns en och annan riktigt gammal bil

FIKA at the hotel room

Kvällskaffet tog vi på hotellrummet, ganska trötta efter en låång dag.

Sammanfattning:

De 3,5 h i bil till Skavsta gick bra, det var ju tidigt på morgonen och ingen trafik. Skavsta var INTE större än Säve då  det fanns och passkontroll mm gick väldigt smidigt.

Podgoricas flygplats var inte mycket större än Skavsta. Bilen vi hyrde var ny och utlämningen gick enkelt, inte mycket formaliteter. Två förare ingick i priset.

Vägarna var små, bara en fil i var riktning, förutom de nybyggda vägarna som hade 2-1 filigt i uppförsbackarna. Många små byar längs hela vägen och de flesta husen var i hyfsad form.

Hotellet kan vi verkligen rekommendera, där blev vi väl mottagna. Poolen hade solen som uppvärmare så den var kall i början.