22/9 Förflyttning österut

Dagen började med dusch och lite packning. När vi gick ut hade vi sällskap

Frukost i lugn och ro (och efter en stund med flugryckningar, vi bor ju ändå jämte en bondgård) packade vi bilen och åkte.

Google gav förslag på väg och vi valde den södra som gav lite mer varierad körning.

I början var det ganska platt landskap och åskmolnen fanns runt om oss

Sen var vi mitt i det. Det regnade så man knappt såg vägen. Men det ljusnade framför och snart var vi igenom det.

De har som små motorvägar som inte räknas som motorvägar. Ingen vägavgift men den kan också sluta helt tvärt för att gå genom en ny, en rondell eller slingrighet där det inte blivit byggt tunnlar och broar. Då ÄR det slingrigt

Det låg en liten stad på var och varannan kulle.

Vi hittade en lite sjö på kartan och Berth trodde sig hitta en rastplats så vi svängde av och vägen blev smalare och gropigare och vi fick genast Dominikansk feeling.
Berth fick gå ut och mäta gropdjupet, jodå det gick – denna gången , men länge ner i backen fick vi ge oss.

Där fanns en plätt med utsikt över, dammen, för det var det den lilla sjön var. Solen sken på oss med åskmuller som ackompanjemang. Bilen lät som ett helt grustag när vi kom upp på asfalten igen och vi lämnade tydliga ler- och grusspår efter oss.

Naturen ändrade snabbt karaktär och bergen reste sig som gröna alptoppar.

Vägen fortsatte som dubbelfilig (vägarbete hela tiden så det blev mötande trafik i alla fall) och de hade byggt den som en minst 20 m hög bro genom hela dalen. Mäktigt.

Sen kom regnet!!! Och tvättade bilen ren 🙂 ut ur tunnel upp på bro, in i tunnel (2600m). Man kan inget annat än beundra italienarnas vägbyggande.

Sen kom vi ner på slätten. Här låg det välvårdade hus mellan åkrarna och i byarna

Vi hittade ett välsorterat fruktstånd vid vägen och handlade lite.

Framme vid hotellet. Fint rum och en jättebalkong.

Det var heldött i semesterbyn. Många hotell och restauranger var helt stängda.

EN restaurang var öppen. Så vi fick var sin pizza, gott. Det fylldes på med folk allteftersom tiden gick.

Kaffe och film blev kvällsnöjet. BARA italienska kanaler på TV

We packed and started our trip to east sid of Italy. We started with better weather but the rain came with thunder. Small villages on every top and the road meandered. There were no rest areas so we stopped at a small road. They had built a bridge through all the valley. We bought fresh fruit along the road. Almost all restaurangs in the tourist city were closed. We saw a movie at bedtime.