12/10 Vandra, se och äta

Vi hann till frukosten och åt den i lugn och ro.

Det blev mycket pratande och planerande OM fritidshuset i Arjeplog skulle bli köpt. Vad skulle renoveras, hur skulle trädgården planeras, vilka möbler…

Vi gick längs hamnen bort mot slottet Det regnade varierat mycket, mellan ösregn och duggregn. Metodistkyrkan hade byggt sig en pampig lokal.

Vi hittade ett fik vid parkens ingång. Det var riktigt gott att stanna och ta en fika, och torka lite.

Fin damm med fontän och litet lusthus på en ö

Vi gick in i slottsparken. En jättefin park i höstskrud.

Flera små kanaler längs med vägarna i parken

Här är slottet. Det vaktades av soldater

Och en jättefin park nedanför den privata slottsträdgården.

Sen gick vi tillbaka till centrum och gamla stan

Mellan gamla stan och hamnen ligger ett fint monument över Estonias förlisning. På bilden längst upp till vänster står vi vid nedre delen och fortsättningen ser man i bakgrunden. Bilden längst ner till höger visar monumentet uppe på den lilla kullen. Det var ett fint minnesmärke över de drygt 850 som dog i förlisningen.

Ett fruktansvärt fult (ryskt?) betongmonument alldeles vid vattnet. Enormt stort. När vi kollade upp det lite noggrannare fann vi att det hette Linna congress hall och innehöll en jättekongresshall som byggdes och användes till OS 1980 då alla sjötävlingar utgick från Tallinn.

Gamla stan från hamnen sett

En liten park mitt inne i gamla stan. Även i Tallinn fanns det gott om elsparkcyklar.

Vi gick genom gamla stan till torget i mitten och åt middag där. Klockan hade hunnit bli strax efter klockan 16

Små gator även utanför muren till gamla stan

Så vandrade vi vidare med sikte mot en galleria som vi inte varit i, Kristine. Det var några kilometer att gå.

Detta var en stor galleria med många affärer.

Hepp, ingen kjol på denna H&M heller. Men det var väldigt skönt att vila fötter och ben med en chaikaffe.

Lustigt hus på träben. Vandringen tillbaka från Kristine gick så raskt att telefonen frågade om vi gjorde ett träningspass.

Strax kom vi hem till hotellet igen. Vi tänkte äta en halv pizza var på hotellets pizzeria som var öppen till 23 varje dag. Men just denna dagen var klockan tydligen 23 redan klockan 20, så vi fick gå till en restaurang väldigt nära, (pappa. Så vi var nästan inte ute när det var mörkt 😉)

Resten av kvällen tillbringades på rummet med benen högt.