21/7 Resan söderut

Resan söderut startade från ett grått Göteborg strax innan klockan 05. Kate körde till några mil in i Danmark då Berth tog över. Hela Danmark har det regnat och varit 17°.

9.15 Färjan lämnade kajen i Rödby. Vi åt medhavd frukost, det var gott för det var hungriga magar.

Tekniskt problem försenade färjan så vi stod helt still en timma alldeles utanför hamnen i Puttgarden. Rödby – Puttgarden 2 h, det var rekord – åt fel håll.

13.00  Vid Hamburg körde vi rätt västerut och strax efter det var det fika och chaufförsbyte.

15.45  Holland – väderkvarnarnas land!

17.14  Så kom vi då till Nordsjövallen och kunde titta på den i lugn och ro. 19 år sedan var det som vi åkte i ilfart över för att inte missa Kielfärjan. Då hann Berth inte se men blev lovad, vi ska åka tillbaka!

Vi stannade vi den nordligaste slussen genom vallen, men det fanns fler längs vägen söderut.

Vallen i sig är inte så mycket att se men går fort att köra. En lång motorväg. Det är en ganska hög vall ut mot havet.

18.50  Äntligen framme vid vårt hotell. Checkade in och lämnade in våra väskor. Sen tog vi bussen intill centrum. Det var dyrt, 10€ för två, enkel väg.

Men vilken stad som mötte oss där!!! Hur mysig som helst med alla sina kanaler och små smala sneda hus.

Restauranger och kaféer överallt. Och mycket folk och låg genomsnittsålder.

Vi gick länge och njöt av miljön. Solen sken och det var 24° trots att klockan var 19.30.  Längs hela denna kanalen var det blomstermarknad

Men vi mättade våra magar med mat till livfull utsikt. Första parkett kan man säga.

En park full med konstgjorda men ack så verklighetstrogna stora ödlor

I andra änden låg de moderna nattlivens kvarter. Torget var fullt av restauranger och av folk.

Det var en bra bit att gå tillbaka till bussen och en bit för den att ta sig hem. Men busshållplatsen hade en fin utsikt där den låg “på taket” till centralstationen. Ganska mycket trötta efter en lång dag, 04-24. God natt

Vi bodde på ett okey hotell i förorten Zadaam som ligger alldeles norr om Amsterdam. Bussen till centrum tog nästan en timma och kostade 9 € för två enkel väg.